11 December 2010

kembali berblogging

wah..ketemu kt lagi....byk aku tingalkn....rsnye last aku tulis blog bulan 9..nie sekrg dah buln 12..wow lamernye aku tingalkn dunia nie..huhuhu..mgkn faktor sekeliling aku nie yg membuatkn aku luper seketika mengenai blog aku nie yg dah penuh dgn sawang2 labah2 nie..nie smbil berblogging dengar lagu STAY FROM HURTS..best lagu die... meh2 dengar kat youtube...STAY HURTS...

dlm ms yg singkat nie sejak aku dh jrg blogging nie byk benda yg berlaku dlm idup aku....apa2 pun aku bersyukur sgt2 kat allah kerana dia tunjukkan aku jln yg sebenarya yg patut aku lalui.....aku terima...dan sekrg nie aku tgah cuba untuk memaafkn org g pernah wat salah

28 September 2010

REUNION SEKOLAH MENENGAH TUN TUAH BATCH 2002

ASSALAMUALAIKUM...

hari aku nk bercerita mengenai REUNION sekolah lama aku yg akan diadakan tidak lama lg...diatas permintaan ramai, akhirnya aku sebagai cordinator untuk reunion nie pun memulakan dengan mengumpul budak2 skol aku yg nk g reunion nie..sesiapa yg terbaca blog aku nie sila la invite yg mereka merupakan bekas pelajar SEKOLAH MENENGAH TUN TUAH BATCH 2002.alhamdulillah...tak sangker feedback yang aku terima daripada diorg terhadap reunion ini sungguh memberansangkan.. alhamdulillah..tak sabar lah rasanya aku nk jumpa diorg nie...HAPPY giler nie....

aper-aper2 pun korang tgu jer lah yer REUNION yg akan dilangsungkn tak lama lg ini...

TUNGGUUUUU......!!!!!!!!!!!!!!!

tarikh untuk reunion ni ialah pada 25 disember 2010....

02 September 2010

everything is over..

All my problems will be solved in the near future. I hope so.
Despite all the problems will be solved, I'll feel guilty even though I am happy as well as those that I love now.
Will I have a very bad, if disappointing one for our happiness?


I am very confused with my life now.

22 August 2010

sepanjang bulan KEMERDEKAAN...

Perdana Menteri Persekutuan Tanah Melayu, Tunku Abdul Rahman mengulukan seruan Merdeka! pada 31 Ogos 1957.

assalamualaikum semua...hari nie aku nk bercerita mengenai hari kemerdekaan..mgkn disebabkn aku nie rakyat malaysia, so jiwa patriotik perlu ada dlm idup aku n bukan aku sahaja tapi kt semua...aku juga nk mengucapkan SELAMAT HARI KEMERDEKAAN YG KE-53 KEPADA SEMUA RAKYAT MALAYSIA!!!

hari nie 13 ramadhan 1431m/ 23hb ogos 2010..lagi beberapa hari jer lagi kt akan menyambut hari kemerdekaan..cube korg lihat kat sekeliling korang, beraper kerat jer yg bersemangat utk menyambut kemerdekaan?kalu ada 1000 kereta, rsnye hanya 10 buah kereta jer yg memasang bendera...cube lah korg fikir, kt nie rakyat malaysia, bersyukur dgn aper yg kita kecapi skrg nie..cube tgok negara len, contoh singapore,
thailand n yg negara sejiran dgn kt..mereka bangga dgn negara mereka..tapi kt?apa slahnye membeli bendara yg murah..setakat RM 1 kat mydin 2 takkan lah x boleh beli kot......

pk jer lah..nie jer yg kt mampu buat utk merasa bangga dgn malaysia...nk suruh berperang rsnye korang x kn sanggup punya....mgkn org akn ckp aku nie semangat patriotik sgt lah aper lah..tapi 2 lah kenyataannye...cume kt perlu sedar skrg nie bertapa bertuahnya kt duduk di bumi bernama MALAYSIA!!!!....

SO BANGGA LAH MENJADI ANAK MALAYSIA!!!!
fezazen...

15 August 2010

informasi...

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan " "Ya Allah tolong abaikan puasaUmat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukanHal-hal yang berikut:


* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih Ada )

* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri

* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amin sebanyak 3 kali. Dapatkah Kita Bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat Dan yang meng-aminkan adalah Rasullullah Dan para sahabat, Dan dilakukan pada Hari Jumaat.


elyzazen...

12 August 2010

selamat menyambut ramadhan...

assalamualaikum semua...

wah dah lamer gak lah aku x update blog aku nie..huhu..byk peristiwa yg berlaku tanpa dijangka dlm tempoh tersebut.....harini merupakan hari ke-3 ramadhan (puase)..so rsnye tak terlewat lah lagi aku nak membuat ucapkan pose nie.....aku nak mengucapkan selamat bulan ramadhan kepada mak, baba, abg2 aku, adik2 aku,sahabat aku, kawan, n untuk org tersayang....huhuhuhuu...

hidup aku skrg nie alhamdulillah kembali tenang n happy sgt2.. terima kasih lah aku ucapkan kepada beliau sbb membahagiakan aku walaupun dalam pertemuan singkat yg kami ciptakn itu...insyallah aper yg kami n aku harapakn berkekalan n diberkati hendaknya..amin.......

selain itu jugak...aku nk mengucapkan terima kasih yg tak terhingga kepada sahabat2 aku yg merestui aper yg berlaku skrg nie....insyallah doa anda semua amat kami perlukan utk memberi semangat kepada kami..TERIMA KASIH .......

1st pose aku kali nie kat bangi....sedih sgt2 yelah biasenye 1st pose org sumernye lepak n berbuka n sahur bersama family...aku?...nasib bek lah ada housemate kat umah 2..kalu x berbuka sorg2 lah aku nmpknye........aku happy sangat ramadhan kali nie sbb menanti sinar baru yg akn muncul dalam idup aku....insyallah....

2nd pose...aku dgn housemate aku 2 org jer..huhuhu..sedih sungguh...x dpt aku byngkn....mcmaner sedihnye keadaan aku ms 2..tapi aku kena lah terima hakikat n kenyataan itu..nasib bek still ada peneman kat umah...

hari nie pose yg ke 3..huhuhu..aku berbuka sorang2..:( (sedih sgt2).....diorg sumer balik kg n ada yg g class mlm....sedihnye....tak per lah..aku hari nie berbuka kat luar bersama rakyat jelata..kekekkee......kata nk berdikari..so we need to try!!!...chayok2!!!..jgn cedih2..nnt batal pose.....kekkee

harini jugak aku akan berangkat pulang ke melaka bersama teman-teman aku (leza n wangi)....mgkn kami akan bergerak malam untuk mengelakkan jam n menunggu leza abis kelas....happy sgt2...x sabar rsnye nak balik mlk.....miss my family.......


ok lah rs mcm dah byk lak aku membebel nie..nnt kalu aku ada ms aku akan update lg blog k..harap2 anda semua bersabar...

SELAMAT BERPUASA KEPADA SEMU.....


elyzazen..

27 July 2010

ciri-ciri suami pilihan

ASSALAMUALAIKUM...

Wah dah lamer rsnye tak update blog aku nie....rs kosong lah pulak...huhuhu,...entri kali nie aku nk share dgn korang sume mengenai ciri-ciri suami pilihan yg terbaik untuk wanita diluar sana...aku tulis entri nie sbb aku rs aku pun memerlukan benda nie sumer untuk membuat pilihan dalam idup aku....semua org nk kn kebahagian untuk diri masih2..mgkin info yg aku dpt nie korang pernah baca, takper saper yg tak baca lg 2,jadikan lah ianya panduan k untuk membuat pilihan..tanpa usaha semuanya takkan berjalan..insyallah...

* Kuat agamanya

Biar sibuk sekalipun, solat fardu tetap terpelihara. Utamakanlah pemuda yang taat pengamalan agamanya. Lihat saja Rasulullah menerima pinangan Saidina Ali buat puterinya Fatimah. Lantaran ketaqwaannya yang tinggi biarpun dia pemuda paling miskin. Utamakanlah pemuda yang jujur membimbing dan memelihara iman anda.


* Baik akhlaknya

Ketegasannya nyata tetapi dia lembut dan bertolak-ansur hakikatnya. Sopan tutur kata gambaran peribadi dan hati yang mulia. Rasa hormatnya pada warga tua ketara. Mudah di bawa berbincang. Tidak terlalu berahsia.


* Tegas mempertahankan maruah

Pernahkah dia menjengah ke tempat-tempat yang menjatuhkan kredibiliti dan maruahnya sebagai seorang Islam? Adakah dia jujur sebagai pelindung maruah seorang perempuan?


* Amanah

Jika dia pernah mengabaikan tugas yang diberi dengan sengaja ditambah pula salah guna kuasa, lupakan saja si dia.


* Pemurah tetapi tidak boros

Dia bukanlah kedekut tapi tahu membelanjakan wang dan harta dengan bijaksana. Setiap nikmat yang ada dikongsi bersama mereka yang berhak.


* Tidak liar matanya

Perhatikan apakah matanya kerap meliar ke arah perempuan lain yang lalu-lalang ketika berbicara. Jika ya jawabnya, dia bukanlah calon yang sesuai buat kamu.


* Terbatas pergaulan

Sebagai lelaki dia tahu dia tidak mudah jadi fitnah orang, tetapi dia tidak mengamalkan cara hidup bebas.


* Rakan pergaulannya

Rakan2 pergaulannya adalah mereka yang sepertinya. Sebaik-baik teman adalah teman yang soleh.


* Bertanggungjawab

Rasa tanggungjawabnya dapat diukur kepada sejauh mana dia memperuntukkan dirinya untuk ibu bapa dan ahli keluarganya. Jika ibubapanya hidup melarat sedang dia hidup hebat, nyata dia tidak bertanggungjawab.


* Tenang wajah

Apa yang tersimpan dalam sanubari kadang2 terpancar pada air muka. Wajahnya tenang, setenang sewaktu dia bercakap dan bertindak.

'Berbahagialah kamu jika diintai calon yang demikian sifatnya.'

berwaspada lah kiter dlm membuat memilih pasangan hidup kt.....



KASIH manusia sering bermusim,
sayang manusia tiada abadi.
Kasih Tuhan tiada bertepi, sayang Tuhan janji-Nya pasti.

20 July 2010

CINTA DAN AIRMATA SEORG WANITA


Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya “Mengapa engkau menangis?"
"Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.
"Aku tidak mengerti", kata anak itu.
Ibunya hanya memeluknya dan berkata, "Dan kau tak akan pernah mengerti"

Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, "Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"
"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu membesar menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita suka menangis.
Akhirnya ia mendapat petunjuk dari Tuhan, Antara bisikan yang didengarinya adalah:

1. "Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "

2. "Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "

3. "Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "

4. "Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "

5. "Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "

6. "Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada di sisi suaminya tanpa ragu "

7. "Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan walaupun kadangkala dia tidak memerlukannya."

"Tahukah kamu:


Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya."
"Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, karena itulah pintu hatinya – tempat dimana cinta itu ada."

Setiap Wanita itu Cantik.
Wahai wanita...pandanglah hidup ini dengan pandangan cinta dan optimis. Hidup adalah anugerah daripada Allah untuk manusia, maka terimalah anugerah itu dengan gembira.

19 July 2010

dalam delima

bkn mmudah kt nak menyukai seseorg yg kt suke or sayang...perit rsnye idup ini biler pk kan balik aper yg berlaku dlm idup kt...aku sedih dgn aper yg aku alami sekarang nie...mgkn takder org yg akan memahami n fahami aper yg aku alami...tapi kenyataannye idup ini memg perit...

jgn mudah memberi harapan jika ianye hanya untuk dipermainkn....terlalu sakit biler kiter dilukai,tak payah nk memahami or fahami jika niat sbenar untuk mempermainkn sahaja..tak guna semua 2...

saper yg boleh memberikan aku kebahagiaan yg aku impiakan?ada kah aku sendiri?abaikan lah....

p/s: terluka & sedih

Adolf Hitler : Sudut Kisah Yang Jarang Kita Dengar

Apa yang bakal anda baca ini ialah sebuah email yang saya terima dari seorang kawan dari Arab Saudi...saya terjemahkan ke dalam Bahasa Melayu dan saya kongsi bersama anda semua...Penghormatanku kepada lelaki agung, Adolf Hitler, semoga ada sepertinya di zaman ini...



Aku berbual dengan seorang ahli keluarga yang sedang menamatkan tesis PhD beliau dan aku amat terperanjat apabila beliau nyatakan tesis beliau berkaitan Adolf Hitler, pemimpin Nazi. Maka aku katakan "Takkan dah habis semua tokoh Islam di dunia ini sampai kamu memilih si bodoh ini dijadikan tajuk?"

Beliau ketawa lalu bertanya apa yang aku ketahui tentang Hitler.

Aku lalu menjawab bahawa Hitler seorang pembunuh yang membunuh secara berleluasa dan meletakkan German mengatasi segala-galanya...lalu dia bertanya dari mana sumber aku. Aku menjawab sumberku dari TV pastinya.

Lalu dia berkata : " Baiklah, pihak British telah melakukan lebih dahsyat dari itu...pihak Jepun semasa zaman Emperor mereka juga sama...tapi kenapa dunia hanya menghukum Hitler dan meletakkan kesalahan malahan memburukkan nama Nazi seolah-olah Nazi masih wujud hari ini sedangkan mereka melupakan kesalahan pihak British kepada Scotland, pihak Jepun kepada dunia dan pihak Afrika Selatan kepada kaum kulit hitam mereka?"

Aku lantas meminta jawapan dari beliau. Beliau menyambung : "Ada dua sebab -

1. Prinsip Hitler berkaitan Yahudi, Zionisme dan penubuhan negara Israel. Hitler telah melancarkan Holocaust untuk menghapuskan Yahudi kerana beranggapan Yahudi akan menjahanamkan dunia pada suatu hari nanti.

2. Prinsip Hitler berkaitan Islam. Hitler telah belajar sejarah kerajaan terdahulu dan umat yang lampau, dan beliau telah menyatakan bahawa ada tiga tamadun yang terkuat, iaitu Parsi, Rome dan Arab. Ketiga-tiga tamadun ini telah menguasai dunia satu ketika dulu dan Parsi serta Rome telah mengembangkan tamadun mereka hingga hari ini, manakala Arab pula lebih kepada persengketaan sesama mereka sahaja. Beliau melihat ini sebagai satu masalah kerana Arab akan merosakkan Tamadun Islam yang beliau telah lihat begitu hebat satu ketika dulu.

Atas rasa kagum beliau pada Tamadun Islam, beliau telah mencetak risalah berkaitan Islam dan diedarkan kepada tentera Nazi semasa perang, walaupun kepada tentera yang bukan Islam.



Beliau juga telah meberi peluang kepada tentera German yang beragama Islam untuk menunaikan solat ketika masuk waktu di mana jua...bahkan tentera German pernah bersolat di dataran Berlin dan Hitler ketika itu mennggu sehingga mereka tamat solat jemaah untuk menyampaikan ucapan beliau...





Hitler juga sering bertemu dengan para Ulamak dan meminta pendapat mereka serta belajar dari mereka tentang agama dan kisah para sahabat dalam mentadbir...

Hitler bersama Syeikh Amin Al-Husainiy


Beliau juga meminta para Sheikh untuk mendampingi tentera beliau bagi mendoakan mereka yang bukan Islam dan memberi semangat kepada yang beragama Islam untuk membunuh Yahudi...





Seorang tentera Nazi melekatkan gambar Mufti Al-Quds


Semua maklumat ini ialah hasil kajian sejarah yang dilakukan oleh saudara aku untuk tesis PhD beliau dan beliau meminta aku tidak menokok tambah apa-apa supaya tidak menyusahkan beliau untuk membentangkannya nanti. Beliau tidak mahu aku campurkan bahan dari internet kerana aku bukan pakar bidang sejarah. Tetapi gambar-gambar yang ada di sini sudah lama tersebar dan semua orang boleh melihatnya di internet.

Aku juga sedaya upaya mencari maklumat tambahan di internet dan berjumpa beberapa perkara :

1: Pengaruh Al-Quran di dalam ucapan Hitler.
Ketika tentera Nazi tiba di Moscow, Hitler berhajat menyampaikan ucapan. Dia memerintahkan penasihat-penasihatnya untuk mencari kata-kata pembukaan yang hebat tak kira dari kitab agama, kata-kata ahli falsafah ataupun dari bait syair. Seorang sasterawan Iraq yang bermastautin di German mencadangkan ayat Al-Quran :

(اقتربت الساعة وانشق القمر) bermaksud : Telah hampir Hari Kiamat dan bulan akan terbelah...

Hitler berasa kagum dengan ayat ini dan menggunakannya sebagai kalam pembukaan dan isi kandungan ucapan beliau. Memang para ahli tafsir menghuraikan bahawa ayat tersebut bermaksud kehebatan, kekuatan dan memberi maksud yang mendalam.

Perkara ini dinyatakan oleh Hitler di dalam buku beliau Mein Kampf yang ditulis di dalam penjara bahawa banyak aspek tindakan beliau berdasarkan ayat Al-Quran, khususnya yang berkaitan tindakan beliau ke atas Yahudi...


2. Hitler bersumpah dengan nama Allah yang Maha Besar

Hitler telah memasukkan sumpah dengan nama Allah yang Maha Besar di dalam ikrar ketua tenteranya yang akan tamat belajar di akademi tentera German.

" Aku bersumpah dengan nama Allah (Tuhan) yang Maha Besar dan ini ialah sumpah suci ku,bahawa aku akan mentaati semua perintah ketua tentera German dan pemimpinnya Adolf Hitler, pemimpin bersenjata tertinggi, bahawa aku akan sentiasa bersedia untuk berkorban dengan nyawaku pada bila-bila waktu demi pemimpin ku"


3. Hitler telah enggan meminum beer (arak) pada ketika beliau gementar semasa keadaan German yang agak goyah dan bermasalah. Ketika itu para doktor mencadangkan beliau minum beer sebagai ubat dan beliau enggan, sambil mangatakan " Bagaimana anda ingin suruh seseorang itu minum arak untuk tujuan perubatan sedangkan beliau tidak pernah seumur hidupnya menyentuh arak?"

Ya, Hitler tidak pernah menjamah arak sepanjang hayat beliau...minuman kebiasaan beliau ialah teh menggunakan uncang khas...


Bukanlah tujuan penulisan ini untuk membela apa yang dilakukan oleh Hitler, tetapi ianya bertujuan untuk menyingkap apa yang disembunyikan oleh pihak Barat. Semoga kita semua beroleh manfaat.

(nie semua aku dt daripada rakan fb aku)..

18 July 2010

knp diusia remaja rambut beruban?

so hari nie aku nk berkongsi dgn kamu sume tentg pasal rambut beruban..huhuhu....aku nk citer sbb tadi ms aku msuk toilet kat umah n belek2 rambut aku nie..tetibe aku ternampak lah di celah2 rambut aku nie ada lah 2-3 helai uban, aku tak terkejut sbb sblm nie pun aku dah ada uban..yg aku peliknye knp lah diusia akuu yg baru jer 25thn nie dah ada uban..huhuuu..terasa tua lak biler tgok uban 2....so aku nk kongsi lah dgn korang knp uban leh tumbuh dalam usia remaja sblm masa nye..nie sume aku dpt dr tenet...

sbnrnya ada 2 faktor yg menyebabkan rambut kiter beruban iaitu faktor internal n external. faktor internal mgkn disbbkn oleh keturunan or generasinye...jika ianya beruban disbbkn oleh faktor internal ini,kt tiada ubat yg dpt merawatinye,cr tebaik ialah dgn mewarnakan rambut (guna yg halal k).

faktor external pulak ialah disbbkn oleh kegiatan buruk or kegiatan yg tidak elok iaitu seperti

1. kiter mengalami stress,
2. mkanan junk food (kfc,mcd,pizzahut or len2),
3. merokok berlebihan,

4. sering marah2,


5. minum minuman beralkohol,

6. kurang vitamin utk akar rambut,

7. diet yg keterlaluan n

8. mengunakan syampu yg mengunakan sulfur..

hhuu...owh,nie lah sbbnye sbnrnya knp rmbut beruban di usia muda..huhu..dah tau dah...so krg sume msti dah tau kn..so untuk mengatasinye kat sini aku sertakan sekali tips2 mengatasi rambut beruban nie...

tip2 mengatasi masalah rambut beruban

1. pilih mknn yg berzat dan berkhasiat,berprotein tinggi dan kurang berlemak.amalkan makan buah-buahan..

2. bersenam dgn teratur, ia boleh menenangkan saraf dan minda dan berpengaruh untuk melambatkan timbulnye uban.

3. berikan vitaman kat rambut kt jika kamu semua takut untuk mengunakan produk di luar, kamu sume boleh meminta nasihat doktor..

4. terapi akupuntur..ia boleh melancarkan peredaran darah di kepala kt.

5. dah akhir sekali, nikmatilah hidup kt dgn gembira,.dgn perasaan gembira nie dpt mengurangkan stress kt..so senyum2 n gembira lah selalu k..mwahhh


jadi skrg nie aku dah tau lah kena rambut aku beruban..huhuu so jomlah kiter mengamalkn kehidupan yang sihat demi masa hadapan!!!

16 July 2010

belajar dengan geng blogger...

wah arini aku dah dapt cikgu baru yg mengajar aku mcmaner nk menggunakn gengblogger..huhu..harap2 jadi lah yer..nie cume entri percubaan k...123..kekeke....

15 July 2010

NASI LEMAK

askum sume..wah selesai sudah aku mengedit n menukar layout blog aku nie..penat lah jugak mata aku nie nak tgok blog templete yg bertambak2 cantik2....so aku puas atilah jugak dgn layout yg baru nie...sume nye memberikan komen yg bek kat blog aku nie..tq..saper yg rs sakit mater 2 terima jer lah k...sbb rata2 ramai yg suke dari yg tak sume...tq fren..

so harini aku nak membebel pasal aper ek....aku rs aku nk citer pasal nasi lemak lah..sbb arini aku bw bekal nasi lemak yg dimasak sendiri oleh aku..kahkahkah... arini makanan tengahari ku ialah nasi lemak, sambal udang, ayam


goreng n nugget.
.wah best2..tak sabar nk tgu tengahari..so aper yg aku nk citer pasal nasi lemak nie..

sebenarnya nasi lemak nie merupakan makanan kegemaran ramai termasuk lah aku...ramai rakyat malaysia suke tak kira malay, chinese, or india diorg sume mkn nasi lemak tapi korg sume kena ingat sebenarnya nasi lemak nie dikatakan tak begitu sihat dimakan tiap-tiap hari sebab kandungan kalorinye dan lemaknye tinggi..ehm....ingt 2 jgn mkn selalu....so aku nk tunjuk kan kat korang jer sebenarnye gambor2 nasi lemak yg aku petik dr tenet nie..hehehe....aku pun tak tau nak membebel aper le...so kalu saper2 ada idea aper yg aku nak bebelkn kat blog nie korg leh lah hantar kat cht aku yg ada kotak kat sebelah kanan yg warna biru comel 2 k..

aku tau korg sume tgah lapar..so jom tgok gmbor2 yg akan membuatkn korg sumer terliur....jom!!!



lapor lah pulak aku tgok nasi lomak2 kat atas nie...adehh..so harap2 korg sume enjoy lah k.....tapi ingta yer..jgn mkn nasi lemok nie selalu..tak elok untuk kesihatan..wsalam...

14 July 2010

askum sume....

hari nie aku bosan sgt..aku samapi tak tau nk wat aper..nk kater tak der keje ada jer..mgkn sbb aku terlalu memikirkn untuk mencari kerja di tempat len...aku dah pening nie..dah 1 bln lebih aku tgu result dari SPA mengenai jawatan yg aku mohon 2 samapi hari nie tak der lg jwpannye....
byk kerja yg aku nk wat n program yg aku nak wat gara2 menungu result dari SPA....

huhuuh...bosanye..hari2 kerja aku mengadap laptop n pc...laptop nie dah mcm sbhagian dari idup aku lak sdngkn aku nie bknnye ambik kos dlm bahagian IT pun....bosan.....

aper lah yg tak kena dlm idup aku sekrg nie..aku sampai dah tak tau nak wat aper...aper yg perlu aku wat n aku rancangkn untuk ms depan aku.....skrg nei aku dah 25thn...aku tak tau aper yg aku perlukan dlm idup aku sekarang nie..tolong lah aku.....

aku didalam mencari dan mengejar benda yg tak pasti n menungu benda yg tiada kesudahannya..huuuh...aku dah bosan sgt!!!!!!!!!!.....

aku pun tak tau aper yg aku merepek kan nie..tapi nie lah yg aku nak luahkan n aku nk kongsi bersama2 dgn kamu suke......

tq 2 my family n my frenz sbb byk tolong aku ms aku susah n senang....korg sume takkan aku luper kan sampai biler2......sayang sume!!!!!!mwahhhhh....

12 July 2010

CINTA SEORANG LELAKI

Bila lelaki benar2 jatuh cinta dan setia pada kekasihnya dgn ikhlas, perubahan sikapnya amat mengejutkan. Hati lelaki yg dianggap keras selama ini, tiba2 secara semulajadi menjadi selembut kapas apabila sudah jatuh cinta dgn relanya. Bahkan lelaki yg mabuk cinta sanggup berkorban dan buat apa sahaja utk kekasihnya. Sekeras manapun hati lelaki ia akan mengalirkan air mata apabila hatinya dilukai. Utk melihat lelaki menangis amatlah payah. Diantara tanda2 lelaki yg jatuh cinta dgn hebat ialah:

1. Dia bersungguh2 melakukan sesuatu utk kekasihnya dgn rela bukan krn terpaksa.

2. Dia sentiasa ingin menghiburkan kekasihnya dan berubah menjadi orang yg kuat bercakap.

3. Dia byk menasihati kekasihnya kerana dia amat menyayangi kekasihnya.

4. Dia berusaha mengongkong kebebasan kekasihnya krn perasaan cemburunya yang meluap2.

5. Dia sentiasa takut kehilangan kekasihnya.

6. Dia sentiasa mengawasi pergerakan kekasihnya krn dia sentiasa berasa curiga.

7. Dia tidak suka ada lelaki lain rapat dgn kekasihnya.

8. Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnya tidak menumpukan sepenuh perhatian kepadanya.

9. Adakalanya dia seperti seorang anak kecil yang meminta perhatian krn dia mahu kekasihnya melayannya lebih dari org lain.

10. Dia menjadi org yg paling rajin dan sanggup membantu kekasihnya melakukan apa saja.

11. Dia pandai merajuk hati krn ingin dipujuk oleh kekasihnya.

12. Dia akan mengalabah apabila kekasihnya berjauhan daripanya terlalu lama.

13. Dia sentiasa mempastikan keselamatan kekasihnya.

14. Dia mementingkan kekasihnya daripada dirinya sendiri.

15. Dia kerap bertanya adakah kekasihnya mencintainya krn dia merasa kasihnya lebih kuat drpd kekasihnya.

16. Dia tidak akan melayan perempuan lain yg tidak ada urusan penting dengannya.

17. Dia cuba meluangkan lebih byk masa dgn kekasihnya walaupun terpaksa menunggu kekasihnya dgn sabar.

18. Dia membanggakan kekasihnya di depan org lain.

19. Kalau ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan berasaserik dan tidak percaya dgn cinta perempuan lain namundia sentiasa mengharap kekasihnya kembali kepadanya.

20. Apabila timbul org ketiga, dia akan hilang akal dan sanggup berbuat apa saja untuk merebut kembali kekasihnya.

21. Dia menganggap kekasihnya sebagai org yg paling dipercayainya dan sanggup menyerahkan harta walaupun nyawanya sendiri.

22. Dia tidak akan berlaku curang kepada kekasihnya namun jikalau dia berbuat demikian itu bererti hatinya belum 100 peratus mencintai kekasihnya.

23. Bukan semua lelaki sanggup menitiskan airmata hanya untuk seorang perempuan. HARGAILAH.


betul ker? or hanya sandiwara lelaki jer sebenarnye untuk menarik perhatian wanita?..PIKIR-PIKIRKAN LAH YER...

09 July 2010

myMetro | Terangsang pil babi

myMetro | Terangsang pil babi <------ click



hati lah yer kepada kaum hawa...jgn lah kiter cuber terjebak atau ikut lelaki yg kt tak kenal or baru sahaja kenal n pegi ker tempat tak tentu pasal.....n jgn cube2 minum minuman yg mereka berikan melainkan kt sendiri yg tau darimana air 2 die dapt or kiter yg ambil sendiri...so hati2 k...

06 July 2010

cara-cara menghilangkan bosan..hahaa

hahaha..nie ada cara2 nak hilangkan bosan ker mantuk ker pr aper2 lah pada waktu keje..nie pun aku dpt dari email aku nie, member aku email (farra essha).so aku nak share dengan korang sume..hahahahaa....so enjoy!!!!!!!!!!!

Mai nak tunjuk cara nak hilangkan cemuih keja...sengai2 badan...fedup tengok komputer....

1. Mola2...cari lalat, tibai bagi mampoih, tapi jangan sampai terpenyet...

2. Ambik ketaih, susun lalat2 yang mampoih tadi ikut kesukaan...

3. Lukih apa patut menggunakan imaginasi/kepala otak bergeliga tu...

4. Hasilnya.....tadaaaaa..... mcm kat bawah ni... kalau nak meriah lagi...boh lam frame....

5. Bleh gak guna menatang lain...contohnya lipaih, lipan, katak, belalang, kutu, riang2... nak besaq lagi..bleh guna kera, labi-labi, kambin biri2 ka....












so...harap2 korang sumer terhibur lah yer..hehehee

04 July 2010

ciri-ciri sahabat yang baik dalam islam

kat sini aku nak berkongsi dgn kamu sume mengenai ciri-ciri sahabat yg baik untuk diri kiter semua....knp tiber2 jer aku tulis nie sume...ada di sebalik maksud yg tersurat n tersirat yg aku nak kongsi dgn kamu sume....ehm...mmg tak sume kat dunia nie perfect..tapi cube lah hargai sahabat anda tak kira lah die senang atau susah.....

1. Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;

2. Jika engkau memerlu pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;

3. Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik;

4. Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu;

5. Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;

6. Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya;

7. Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu;

8. Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu;

9. Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu;

10. Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu;

11. Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan;

12. Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat;

13. Dia mendorongmu mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.


hatilah2 lah dalam memilih sahabat...tinggalkan jika die hanya mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan perasan org lain...kawan boleh menjadi cermin peribadi seseorang. Berkawanlah kerana Allah untuk mencari redha-Nya.

p/s:sahabatan bkn untuk waktu kita susah sahaja..ingat lah...




02 July 2010

CARA-CARA MEMBUAT MURTABAK

kenaper kah, mengaper kah n bagaimanakah aku leh tetiber nak tulis dlm blog aku nie cara2 nak wat murtabak?huhuhu...ada cerita disebalik murtabak nie....so aper2 pun aku akan cube wat murtabak biler balik mlk nie....hehehee

so nie ler cara-cara nak wat murtabak..nie sume aku search kat tenet jer..so saper2 yg rs nak wat murtabak 2 leh ler k ambik resepi nie k..


Bahan - Bahan

Bahan Inti : - (inti ini sesuai juga untuk karipap atau popia )
Daging ayam / lembu (direbus dan dipotong halus)
I peket perencah nasi goreng Adabi
Sebiji bawang besar
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Lada hitam(ditumbuk) - terpulang pada citarasa anda kalau nak pedas letak
banyak sikit
Daun bawang
Daun sup
sebiji telur
Serbuk lada sulah (jika suka )
Cili merah
Minyak masak


Bahan Doh

Tepung gandum
Marjerin
Secubit garam
Sebiji telur


Cara - cara membuat inti

Panaskan minyak tumiskan bawang merah dan bawang putih sehingga berwarna keemasan dan naik bau.Masukkan perencah nasi goreng Adabi , sedikit rebusan air daging beserta daging ayam / daging . Goreng sebentar. Masukkan lada hitam , garam(selalunya saya tak letak garam sebab perencah nasi tu dah secukup rasa ),daun bawang , daun sup, cili merah, pecahkan telur ke dalam bahan yang digoreng. akhir sekali masukkan bawang besar.



Cara - cara membuat doh

Masukkan tepung, sedikit bancuhan air garam, marjerin dan sebijitelur...Uli sehingga lembut....bentukkan bulatan doh kecil-kecil dan bahagikan kepada dua atau tiga bahagian.... renjiskan dgn minyak masak...tutup dengan tudung periuk...biarkan lima hingga enam jam...



Cara - cara membuat murtabak ; -

Setelah adunan menjadi lembut....canai dan tebarkan.... masukkan inti murtabak. Goreng dengan api perlahan sehingga kulit murtabak kelihatan kberwarna keemasan ....



p/s : Sukatan itu terpulang pada anda kerana saya tidak memakai sukatan hanya mengagak....
Assalamualaikum sume....wah hari nie hidup penuh dgn kesyukuran yang kiter masih lg die muka bumi nye ini...ehmm.hari nie aku nak membebel pasal aper yg akan berlaku hari nie n esok...

hari nie seperti biase pergi kerja n wat kerja yg semakin byk nie....huhuhu....lepas jer aku balik keje nie, aku telah di jemput bersama2 dgn housemate aku sume untuk bertandang ke rumah kak mimi..saper kah kak mimi 2?aku pun tak kenal die sebnrnye..hahaha...die merupakan kawan sekerja housemate aku sume..hehe...aku pun tak tau mcm aner ler aku leh di jemput untuk kenduri kat umah die..tapi aper2 pun tq ler kak mimi sbb jemput sy nie (kenal pun tak).....

pas abis jer kenduri kat umah kak mini, mgkn kami akan tidur di umah kak jijah di cheras..n malam nye mgkn kami sume akan merayau di downtown cheras..(abis duit aku)...yahooo....dah lamer tak g saner...ehm...last g pun tahun nie jgk..tapi awal tahun lah...... so ari ahadnye kami sume akan g bermandi manda di......sg congkak.........bestnye!!!!!.....asik berjalan je keje aku nie...hai....tak sabar nie....hari2 yg penuh dgn aktiviti di dunia jer...so kt jgn luper jugak k wat aktiviti2 untuk di akhirat k...samer2 lah kt mengimbanginye..

ok lah..aku pun byk keje nak wat nie..nnt abis jer balik aku akn update lg blog nie untuk tatapan kamu sume k........muahhhhhhhhhhh.......bye...wasalamm

01 July 2010

mornik sume...wah..harini pagi2 aku dah nak membebel kat blog aku nie...sejak dua menjak nie bkn men rajin aku nak update blog nie...huhu..sebab ape ek?(rahsia)...huahuhuhaua...so hari nie aku nak berkongsi dgn korg sume 1 benda yg aku rs mcm kelakau jer..hahaha....sampai sekarg nie teringt lagi..hahaa...

al kisah tersebut lah kisah, pada hari khamis yg mulia n yg diberkati..lepas jer aku balik kerja aku n shimah telah g ke pasar malam yg berdekatan dengan umah aku di seksyen 7 bangi, selangor..dah absi puas kami berjalan2 sambil n membelik2 ler kain tudung n tgok2 mknan aper ler yg sodap nam di makan..huahau...semlm aku juz beli nasi ayam (rsnye kurang enak) n air soya (boleh thn lh) kat pasar mlm 2... lapo lah pulak citer pasal makanan pagi2 nie...

gambar hiasan 1 semata2

gambar hiasan 2 semata2

sebelum aku nak beli nasi ayam nie,syimah singgah ler nak beli murtabak kat abg ensem nie haha...die beli sbnrnya nak tgok abg 2 jer hahhaa....aku pun rs mcm dah ler nak terlentuk gak ler tgok abg 2...maner taknye muker penuh dgn keimanan n dilimpahi dgn cahaya nur 2 siap berkopiah lagi...huuhuuhhu....(bangga kalu abg 2 baca blog aku nie)..hahahaa...yg aku tak thn nak gelak nie....ayah die tegur n cakap dgn aku.. "tak nak masuk gadis melayu ker?" ,aku yg tak beraper nak dengar aper pakcik 2 ckp, aku suh die repet balik ler...aik...hahahhaa..aku pun jawab ler pertanyaan pak cik 2..."layak ker pakcik?"...hahahhaaa.....dgn muker yg alah2 malu n bangga cikit 2 aku n shima belah dari kedai pakcik 2..hahahhaaaaa...

gambar perhiasan 3 semata2

sepanjang perjalanan nak balik ker keter aku pun ckp ler kat shima,shima nie kalu die tau kiter kat umah mcm maner reject nak masuk gadis melayu..ahahahahaaaaa......dlm kete aku asik teringat jer sampaiternyiang2 kat telinga aku nie aper pakcik 2 ckp..aper2 pun terima kasih jerlah yer pakcik..hehehe....sy nei tak cukup syarat n layak lg nak masuk benda2 mcm 2.hehehe..

sy doakan ler perniagaan pakcik maju n semakin berkembang k...aper2 pun.murtabak pakcik 2 memang sedap..bdk2 umah aku sume dah giler n gian dah dgn murtabak pakcik 2..apa2 pun......senyum selalu k :)

30 June 2010

PETUA UNTUK MENDAPAT PASANGAN

Renungan bersama - Dato' Dr. Hj. Mohd Fadzilah Kamsah -

1.Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dari anda. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya.

2. Jodoh itu ketentuan Allah dan kita wajib berusaha. Doa, usaha yang betul dan
bersungguh-sungguh disertai dengan tawakkal, insyallah akan menemukan anda dengan pasangan anda.

3. Ramai orang masih belum bertemu jodoh kerana mudah patah semangat. Teruskan usaha sehingga anda bertemu jodoh.

4. Seimbangkan hidup anda dengan sempurna agar diri anda jadi seperti �magnet� yang menarik bakal pasangan anda kepada anda.

5.Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk mencuci hati anda daripada semua perasaan yang negatif terhadap semua orang di dunia ini.

6. Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.

7. Sayangi semua orang di sekitar anda dan anda akan menarik sayang terhadap anda. Jika anda membenci orang, ditakuti bakal pasangan anda akan membenci anda.

8.Orang yang sedang mencari pasangan harus sentiasa bersedia untuk bertemu dengan pasangannya pada bila-bila masa. Justeru, kita perlu sentiasa dalam keadaan yang paling menarik setiap masa. Tanggapan pertama adalah yang terpenting.

9. Untuk lelaki, tarikan pertama ialah pakaiannya. Untuk perempuan, wajah dan bentuk badan menjadi tarikan pertama. Sediakan diri untuk menawan bakal pasangan anda.

10.Buka hati dan minda anda untuk menerima cinta. Cinta boleh berputik pada bila-bila masa. Cinta mudah datang kepada mereka yang sentiasa bersedia untuk menerima cinta.

11. Cinta datang melalui mata lalu turun ke hati. Justeru, perhebatkan hubungan mata
secara memandang bakal pasangan dengan penuh kasih sayang.

12.Kita boleh berkomunikasi melalui fikiran. Hantarlah kasih sayang dan
hasrat murni anda terhadap pasangan dengan gelombang fikiran ini secara
berterusan hingga berjaya.

13. Ramai yang terlepas peluang dan patah hati sebab lewat menyatakan
hasrat kepada bakal pasangan. Perkara yang baik disegerakan (iaitu
menyatakan perasaan anda kepada bakal pasangan).

14. Tidak salah untuk orang perempuan memulakan usaha untuk berkenalan. Orang lelaki akan sentiasa merasakan mereka yang memulakan perkenalan walaupun sebenarnya orang perempuan yang mulakan.

15. Berkomunikasi dengan mesra dan bersemangat menggunakan lidah, mata, hati dan bahasa badan. Elakkan bercakap sambil lewa atau kurang sopan terhadap bakal pasangan.

16.Berbual dengan pasangan mengenai apa yang dia suka. Beri tumpuan kepada
minat dan perasaannya. Elakkan sibuk memberi tumpuan kepada diri sendiri.

17. Layan bakal pasangan dengan mesra seperti kawan lama walaupun baru berkenalan. Bentuk suasana keintiman dengan segera agar bakal pasangan rasa selesa.

18. Makin mudah kita menceritakan hal peribadi yang munasabah kepada bakal pasangan, semakin mudah dia menceritakan hal dirinya kepada kita.

19.Berdoa dan latih diri agar kita pandai mendampingi orang lain dan seronok untuk didampingi oleh orang lain. Buang perangai yang menyebabkan orang benci kepada kita.

20. Beri sayang untuk mendapat sayang. Orang yang masih ada perasaan benci terhadap sebarang orang boleh menyebabkan bakal pasangan benci atau tidak tertarik kepada kita. Justeru buang semua benci.

ehm.......

RAHSIA WANITA


1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya,lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang(sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki,lelaki itu akan sentiasa ada difikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akan lakukan apa saja

6. Jika kamu menyukai seseorang wanita, mulakan lah dengan persahabatan. kemudian biarkan dia mengenali kamu dengan lebih mendalam.

7. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood seseorg wanita.

8. Jangan sesekali memberitahu perempuan yang mereka langsung tak berguna.

9. sekuntum senyuman memberi 1000 erti bagi wanita. jadi jangan senyum sebarangan.



psst...sajer jer nak kongsi dengan kamu semua..hehee...tapi nie khas untuk lelaki k..hehee


29 June 2010

MENGELAKKAN KERJA TERTANGGUH


Didlm dunia tak semua org sempurna, contohnya sy nie..sy pun tak lah sesempurna mana dlm menyelesaikan kerja atau aper sahaja.. so sy adalah slh seorg yg suke menangguhkan kerja n wat kerja last2 minute..hehe....Kdg2 benda nie terjadi disbbkn oleh diri kiter sendiri, wat keje sambil lewa, malas, penurusan masa n diri yg tak betul 2 sume faktor yg membuatkan kerja kiter tertangguh..so sini sy nk bagi lah perancangan untuk mengelakkan dari kerja tertangguh kepada anda semua termasuklah diri saya sendiri...
PERANCANGAN
1. Melakukan tugasan seperti mencatat dalam diari atau digital organizer, memakai palmtop, memasukkan maklumat kerja di dalam telefon atau menulisnya di kalendar meja dengan memasukkan maklumat bila tugasan tersebut perlu disiapkan.

2. Mengenal pasti tugasan mana yang lebih penting untuk mencapai matlamat sesuatu program atau aktiviti. Ia boleh dilakukan dengan menulis kelebihan dan kekurangan kenapa pekerja harus atau tidak melakukan kerja yang disenaraikan terlebih dahulu.

3. Menetapkan masa untuk menyiapkan tugasan setiap hari. Kiter mesti mengenal pasti berapa lama masa yang akan diambil untuk menyiapkan tugasan pada hari itu dan berapa lama masa rehat yang mereka akan ambil.


4. Memastikan semua benda tersusun. Setiap pekerja haruslah memastikan semua benda di atas meja dan kawasan kerja mereka tersusun supaya memudahkan mereka untuk mencari dokumen dan ia akan menjimatkan masa.

5. Menghadapi segala gangguan dengan berkesan. kiter hendaklah menetapkan masa bila mereka ingin melakukan sesuatu tugasan penting tanpa diganggu oleh keadaan sekeliling.

nie jer lah perancangan yg sy dpt kongsikan bersama. insya-Allah, jika disertai nawaitu atau niat yang ikhlas dan menjalankan tugas adalah sebagai fardu kifayah, kita akan diganjari pahala di dunia dan akhirat.Hidup kita akan bertambah barakah dan seterusnya organisasi serta agama kita akan maju atau berjaya menggapai mercu keterbilangan sewajarnya. apa2 pun never forget to smile!!!!


28 June 2010

SENI CINTA SEJATI

Ramai orang percaya bahawa cinta tiada diikat oleh seni. Malah ada pujangga yang berkata bahawa cinta lebih tinggi dari segala peraturan. Pada hakikatnya cinta ada seninya untuk membezakannya dari yang lain. Jika tinggi seni cinta itu, dan dipraktikkan seni itu, maka tinggilah nilai cinta itu. Sesungguhnya nilai estetika cinta tidak boleh dipisahkan dari nilai etikanya. Jika dipisahkan, maka cinta itu akan jadi tempang dan buta. Berikut adalah Seni Cinta Sejati untuk anda praktikkan :-

Seni Berfikir

* Cinta Sejati itu tidak buta. Cinta itu dikurniakan kepada makhluk yang berakal. Kerana cinta memerlukan akal bagi menilainya dari sudut mutu etikanya.

* Cinta itu bukanlah segala-galanya. Walaupun ia penting dalam hidup, iman yang lebih penting dari cinta. Dengan adanya iman, barulah anda boleh mencintai dengan Cinta Sejati. Cinta juga perlu kpd akal kerana cinta tergolong kepada hal nafsu.

* Cinta perlu kepada pedoman atau peraturan. Tanpa pedoman, cinta akan buta dan meraba-raba. Cinta Sejati tidak pernah menolak pedoman dan tidak lupa pada pedoman hidup, iaitu ISLAM.

* Cinta itu amanah. Ia bukan hak anda. Sebagaimana halnya dengan diri anda, cinta juga adalah amanah. Tidak wajar untuk anda jadikan amanah untuk memusnahkan atau memungkiri amanah yang lain.

* Cinta Sejati itu sifatnya total. Ertinya walaupun anda cinta kepada kekasih anda, ia hanya sebahagian dari cinta yang menyeluruh. Cinta Sejati itu adalah cinta kepada Pencipta anda, cinta pada diri anda, cinta kepada ibubapa anda, cinta kepada masyarakat anda, cinta kepada agama anda, dan dalam masa yang sama cinta kepada kekasih anda. Kerana sifatnya total dan menyeluruh, maka Cinta Sejati akan menjadi adil. Ia meletakkan cinta pada yang berhak untuk dicintai dan setakat mana patut dicintai. Ia tidak melebihkan cinta kepada kekasih saja hinggakan lupa pada cinta yang lain.

* Cinta Sejati tidak perlu disebut. Ia khas untuk anda. Ia bukan hak orang lain. Jika anda beri Cinta Sejati, ia tidak semestinya dibalas oleh orang yang anda beri. Tapi anda tidak akan kecewa bila cinta tidak berbalas kerana anda tahu anda bercinta di bawah naungan Pencipta, yang tentu membalas kebaikan terhadap cinta anda yang putih bersih.

Seni Merasa

* Cinta yang anda nikmati sedikit demi sedikit berkat kesabaran itulah yang lebih membahagiakan anda. Anda tidak perlu gelojoh dalam cinta. Ini kerana jika anda gelojoh, anda mungkin seronok sebentar saja tapi merana sepanjang hayat.

* Merasa Cinta Sejati terhadap kekasih ialah mentakrif nikmat peringkat kedua, yang sederhana sifatnya, tidak melampau-lampau. Anda tidak terlalu terbawa-bawa oleh perasaan bila cinta anda sejati. Anda masih boleh membuat pertimbangan yang wajar.

* Jika kecewa bercinta, jangan hingga berputus asa, kerana rahmat Pencipta masih dikurniakan untuk anda. Cubalah rasai betapa beruntungnya anda mengecapi nikmatNya yang lain, dan bersyukurlah kepadaNya.

Seni Bertindak
* Jangan mendahului ketentuan. Anda perlu banyak bersabar dalam bercinta. Bila sampai masanya anda akan dihalalkan untuk membuktikan cinta, barulah anda membuktikannya itulah Cinta Sejati.

* Jikalau anda bercinta sebelum berkahwin, layanilah sekadar saja. Yang penting ialah menikahi kekasih anda, itulah ertinya menerima cintanya, kerana nikah adalah ikatan cinta.

* Andai kata anda bercinta sebelum berkahwin dan kekasih anda mahu merosakkan kehormatan anda, jauhilah dia dan jangan rasa kesal akibat kehilangannya. Mudah- mudahan anda akan mendapat kekasih yang jauh lebih memahami Cinta Sejati dan tulus dalam cintanya terhadap anda.

* Manifestasikan cinta anda hanyalah setelah bernikah. Berdoalah agar cinta itu diberkatiNya dan sentiasa mendapat rahmatNya. Pohonlah kepadaNya agar dikurniakan kepada anda nikmat Cinta Sejati yang tiada taranya.

Cinta Sejati atau Cinta Suci itu tidak buta. Cinta ini celik dan kecelikan cinta itu dapat mencelikkan pula yang lain. Cinta Sejati tidak buta dan tidak wajar dikatakan buta. Cinta yang buta ialah cinta yang bernoda. Cinta yang buta itu segalanya buta. Buta tentang cara dan peraturan cinta, buta tentang tanggungjawap cinta, buta tentang hikmah cinta, malah buta tentang hakikat diri. Cinta yang buta itu cacat, kerana ia buta. Sayangnya ramai yang suka kepada cinta buta, membiarkan dirinya hanyut dibawa arus geloranya, tersadai di celah akar pohon kecewa, lalu berkata,'Cinta Itu Buta' Cinta Sejati bukan seperti cinta Laila dan Majnun atau Romeo dan Juliet. Cinta Suci adalah seperti cinta Rasulullah dan Khadijah, atau Saidina Ali dan Fatimah.

hujung mgu yang penuh dgn aktiviti...SERONOK!!!!!!!!

mgu nie seronok sgt sbb aku dpt balik kg....best giler........

jumaat..

balik jer dari keje aku ambik leza terus balik melaka..perjalanan tak lah jauh sgt 1jam jer aku dah sampai melaka tercinta...sampai2 jer kat umah g belakang umah petik rambutan..hahaha..rindu nak mkn ler katakan maser 2..hahaha...rambutan oh rambutan....yang ada kat umah masa 2 bapak aku, mak aku yg baru balik keje dari putrajaya, abg aku n adik aku...malam 2 aku ada kenduri member aku nikah...huhuhuu..penuh dgn aktiviti..so mls nak citer aper aktiviti mlm 2..tgok jelah gmbor k..
majlis akad nikah di rumah suriyah kampung bachang, melaka

penyerahan mas kahwin

hantaran belah lelaki


hantaran belah perempuan


suriyah hassan tahniah!!!selamat menjalani kehidupan baru sebagai isteri...


sabtu...

pagi2 seawal 7.15pg(awal ker) aku dh bgun tlg ayah aku kat kedai makan die..ramai gak..ehm,biase lah org abru dpt gaji lah katakan....so rezeki hari sabtu alhamdulillah...abis tlg ayah aku kat kedai aku balik umah siap2 nak g kenduri kawin mmber aku yg aku kenal dari sekolah tadika lagi..huhuhu...tahniah beb...sbb kawin dulu..hehehe..so semalam majlis akad nikah,so hari nie majlis persandingan...huhuhu...penat gak ler aku ms nie,maner taknye balik tlg ayah aku kat kedai terus balik n bersiap untuk kemajlis perkahwinan beliau....agak lambat jugak aku dtg umah die kerana menyelesaikan benda perlu aku selesaikan...aper2 pun suriyah n zakuan,tahniah diatas perkahwinan anda..semoga bahagia hingga ke anak cucu n selamat menempuhi kehidupan sebagai suami isteri..

21 June 2010

Hati hati semua dengan FACEBOOK !

Hati hati semua dengan FACEBOOK !

Hati-hati !!Mulai sekarang jangan pernah menuliskan kata2 yang 6 huruf yaitu I5Ra3L (tulisan biasa) di WALL, di Status, di Note atau saat mengupload apa saja, karena secara otomatis anda akan langsung masuk ke fans page ini TAPI JANGAN DI LIKE :

http://www.facebook.com/pages/Israel/108099562543414?v=stream&ref=ts

Coba lihat..!! Sudah banyak saudara kita yang masuk fans page itu... Padahal mereka tak bermaksud untuk gabung..Mungkin Anda juga termasuk dari mereka yang telah tergabung tanpa disengaja.. Waspada dan segera untuk keluar karena jumlah anggota mereka setiap jam bertambah,

jika kita menulis nama negara itu sesuai aslinya maka informasi itu akan di direct ke page 15r43L dan dimonitor sama mereka disana, semua postingan yg mengandung kata 15r43L ada disana juga

Sebarkan vm ini ke saudara2 kita yang lain.. Karena kita bukan pengikut the real terorist..

Saya melihat mungkin anggota grup ini yang wall/note//tautan yang masuk ke dalam fans page itu, hati-hati ya..
tolong disebarin.
syukron.

(sumbEr dri group bErjuanglah, rEmaja islam!!)


from blog www.benashaari.com