18 July 2010

knp diusia remaja rambut beruban?

so hari nie aku nk berkongsi dgn kamu sume tentg pasal rambut beruban..huhuhu....aku nk citer sbb tadi ms aku msuk toilet kat umah n belek2 rambut aku nie..tetibe aku ternampak lah di celah2 rambut aku nie ada lah 2-3 helai uban, aku tak terkejut sbb sblm nie pun aku dah ada uban..yg aku peliknye knp lah diusia akuu yg baru jer 25thn nie dah ada uban..huhuuu..terasa tua lak biler tgok uban 2....so aku nk kongsi lah dgn korang knp uban leh tumbuh dalam usia remaja sblm masa nye..nie sume aku dpt dr tenet...

sbnrnya ada 2 faktor yg menyebabkan rambut kiter beruban iaitu faktor internal n external. faktor internal mgkn disbbkn oleh keturunan or generasinye...jika ianya beruban disbbkn oleh faktor internal ini,kt tiada ubat yg dpt merawatinye,cr tebaik ialah dgn mewarnakan rambut (guna yg halal k).

faktor external pulak ialah disbbkn oleh kegiatan buruk or kegiatan yg tidak elok iaitu seperti

1. kiter mengalami stress,
2. mkanan junk food (kfc,mcd,pizzahut or len2),
3. merokok berlebihan,

4. sering marah2,


5. minum minuman beralkohol,

6. kurang vitamin utk akar rambut,

7. diet yg keterlaluan n

8. mengunakan syampu yg mengunakan sulfur..

hhuu...owh,nie lah sbbnye sbnrnya knp rmbut beruban di usia muda..huhu..dah tau dah...so krg sume msti dah tau kn..so untuk mengatasinye kat sini aku sertakan sekali tips2 mengatasi rambut beruban nie...

tip2 mengatasi masalah rambut beruban

1. pilih mknn yg berzat dan berkhasiat,berprotein tinggi dan kurang berlemak.amalkan makan buah-buahan..

2. bersenam dgn teratur, ia boleh menenangkan saraf dan minda dan berpengaruh untuk melambatkan timbulnye uban.

3. berikan vitaman kat rambut kt jika kamu semua takut untuk mengunakan produk di luar, kamu sume boleh meminta nasihat doktor..

4. terapi akupuntur..ia boleh melancarkan peredaran darah di kepala kt.

5. dah akhir sekali, nikmatilah hidup kt dgn gembira,.dgn perasaan gembira nie dpt mengurangkan stress kt..so senyum2 n gembira lah selalu k..mwahhh


jadi skrg nie aku dah tau lah kena rambut aku beruban..huhuu so jomlah kiter mengamalkn kehidupan yang sihat demi masa hadapan!!!

2 comments:

ZACK ENTRY said...

nice tips..=)

Fezazen said...

tq zack..untuk kt bersama