
Didlm dunia tak semua org sempurna, contohnya sy nie..sy pun tak lah sesempurna mana dlm menyelesaikan kerja atau aper sahaja.. so sy adalah slh seorg yg suke menangguhkan kerja n wat kerja last2 minute..hehe....Kdg2 benda nie terjadi disbbkn oleh diri kiter sendiri, wat keje sambil lewa, malas, penurusan masa n diri yg tak betul 2 sume faktor yg membuatkan kerja kiter tertangguh..so sini sy nk bagi lah perancangan untuk mengelakkan dari kerja tertangguh kepada anda semua termasuklah diri saya sendiri...
PERANCANGAN
1. Melakukan tugasan seperti mencatat dalam diari atau digital organizer, memakai palmtop, memasukkan maklumat kerja di dalam telefon atau menulisnya di kalendar meja dengan memasukkan maklumat bila tugasan tersebut perlu disiapkan.


2. Mengenal pasti tugasan mana yang lebih penting untuk mencapai matlamat sesuatu program atau aktiviti. Ia boleh dilakukan dengan menulis kelebihan dan kekurangan kenapa pekerja harus atau tidak melakukan kerja yang disenaraikan terlebih dahulu.
3. Menetapkan masa untuk menyiapkan tugasan setiap hari. Kiter mesti mengenal pasti berapa lama masa yang akan diambil untuk menyiapkan tugasan pada hari itu dan berapa lama masa rehat yang mereka akan ambil.

4. Memastikan semua benda tersusun. Setiap pekerja haruslah memastikan semua benda di atas meja dan kawasan kerja mereka tersusun supaya memudahkan mereka untuk mencari dokumen dan ia akan menjimatkan masa.

5. Menghadapi segala gangguan dengan berkesan. kiter hendaklah menetapkan masa bila mereka ingin melakukan sesuatu tugasan penting tanpa diganggu oleh keadaan sekeliling.
nie jer lah perancangan yg sy dpt kongsikan bersama. insya-Allah, jika disertai nawaitu atau niat yang ikhlas dan menjalankan tugas adalah sebagai fardu kifayah, kita akan diganjari pahala di dunia dan akhirat.Hidup kita akan bertambah barakah dan seterusnya organisasi serta agama kita akan maju atau berjaya menggapai mercu keterbilangan sewajarnya. apa2 pun never forget to smile!!!!
PERANCANGAN
1. Melakukan tugasan seperti mencatat dalam diari atau digital organizer, memakai palmtop, memasukkan maklumat kerja di dalam telefon atau menulisnya di kalendar meja dengan memasukkan maklumat bila tugasan tersebut perlu disiapkan.


2. Mengenal pasti tugasan mana yang lebih penting untuk mencapai matlamat sesuatu program atau aktiviti. Ia boleh dilakukan dengan menulis kelebihan dan kekurangan kenapa pekerja harus atau tidak melakukan kerja yang disenaraikan terlebih dahulu.
3. Menetapkan masa untuk menyiapkan tugasan setiap hari. Kiter mesti mengenal pasti berapa lama masa yang akan diambil untuk menyiapkan tugasan pada hari itu dan berapa lama masa rehat yang mereka akan ambil.

4. Memastikan semua benda tersusun. Setiap pekerja haruslah memastikan semua benda di atas meja dan kawasan kerja mereka tersusun supaya memudahkan mereka untuk mencari dokumen dan ia akan menjimatkan masa.

5. Menghadapi segala gangguan dengan berkesan. kiter hendaklah menetapkan masa bila mereka ingin melakukan sesuatu tugasan penting tanpa diganggu oleh keadaan sekeliling.
nie jer lah perancangan yg sy dpt kongsikan bersama. insya-Allah, jika disertai nawaitu atau niat yang ikhlas dan menjalankan tugas adalah sebagai fardu kifayah, kita akan diganjari pahala di dunia dan akhirat.Hidup kita akan bertambah barakah dan seterusnya organisasi serta agama kita akan maju atau berjaya menggapai mercu keterbilangan sewajarnya. apa2 pun never forget to smile!!!!
No comments:
Post a Comment